Radogost - 2014-10-14 21:51:18

Zapraszam do zapoznania siê z odnalezionymi w sieci informacjami na temat legendarnego pañstwa na ziemiach polskich kultury przeworskiej jakim by³o "Zwi±zek Lugijski". W artyku³ach znalezionych w sieci opisana jest historia ludu Lugiów, troszkê informacji o dawnych wierzeniach tego narodu oraz wzmianka o Burintium (lokowanym w okolicach obecnego G³ogowa).

Antyczna stolica Lugidunum mo¿e siê skrywaæ pod ruinami Starego Miasta w podzielonogórskim Kro¶nie.

W czasach antycznych ko³o Zielonej Góry znajdowa³a siê stolica antycznego pañstwa wspó³pracuj±cego z Rzymem. Mowa o Zwi±zku Lugijskim i jego stolicy, Lugidunum. Geograficzne umiejscowienie antycznej stolicy zosta³o rozszyfrowane przez zespó³ klasycznych filologów, historyków matematyki oraz ekspertów od kartografii. Grupa ta stworzy³a mapê Europy ¦rodkowej sprzed 2 tysiêcy lat na podstawie mapy staro¿ytnego kartografa Klaudiusza Ptolemeusza. Mapa antycznego kartografa stworzona w 150 roku n.e. zawiera³a wspó³rzêdne pozwalaj±ce z dok³adno¶ci± do minut stopni zlokalizowaæ poszczególne miejscowo¶ci.

Lugidunum, antyczna stolica Zwi±zku Lugijskiego, federacji plemiennej tworz±cej jedno z dwóch wielkich pañstw czasów antycznych na obszarze dzisiejszej Polski, to wg zespo³u badaczy dzisiejsze Krosno Odrzañskie. Mapa po odkodowaniu wspó³rzêdnych pozwala zlokalizowaæ lokalizacjê antycznych miast z dok³adno¶ci± do 10- 20 km. Jednak¿e odkodowanie antycznych danych geodezyjnych nie by³o prostym zadaniem, poniewa¿ mapa zawiera³a b³êdy powsta³e na wskutek ³±czenia i kompilacji ró¿nych map oraz wskutek przepisania kuli ziemskiej na p³ask± p³aszczyznê mapy.

Co wiadomo o antycznym pañstwie? By³o ono jednym z dwóch wielkich antycznych pañstw na obecnych ziemiach polskich. S±siednim pañstwem by³a Gotyskandza, królestwo gockie maj±ce swoj± stolicê na Gepedoios, rzecznej wyspie u uj¶cia Wis³y. Gotyskandza jest reprezentowana w archeologii przez kulturê wielbarsk±. Za¶ Zwi±zek Lugijski jest to¿samy z kultur± przeworsk± w archeologii. O ile znamy imiona poszczególnych w³adców królestwa Gotyskandzy, o tyle niewiele wiadomo o pañstwie Lugiów.

Antyczni historycy wspominaj± ¿e nie by³o to scentralizowane pañstwo, by³o raczej zwi±zkiem plemiennym, federacj±, choæ o do¶æ spójnej kulturze. Zwi±zek Lugijski dzieli³ siê na wiele civitates i by³ partnerem staro¿ytnego Rzymu, i byæ mo¿e by³ utrzymywany jako peryferyjne pañstwo klienckie gwarantuj±ce spokój na rubie¿ach imperium.

Kolejna informacja o Zwi±zku Lugijskim informuje i¿ wszed³ on w sk³ad pañstwa Marboda, maj±cego swoj± stolice na obszarze obecnych Czech. Ten wykszta³cony starannie w Rzymie wódz markomañski (pobiera³ nauki u najznakomitszego nauczyciela rzymskiego tamtych czasów Marka Werriusza Flakkusa, uczêszcza³ do elitarnych szkó³) stworzy³ pierwszy rozwiniêty organizm pañstwowy na ziemiach tej czê¶ci Europy. Jego pañstwo funkcjonowa³o od 9 roku p.n.e. do 19 roku n.e. W pewnym momencie Marbod, w zamy¶le Rzymian maj±cy byæ w³adc± pañstwa klienckiego, wybi³ siê na niezale¿no¶æ.

Jak opisuj± to imperium wspó³cze¶ni mu historycy rzymscy, Marbod „przez ustawiczne æwiczenia uj±³ w karby prawie rzymskiej organizacji, a wkrótce powiód³ na wy¿yny, gro¼ne nawet dla naszego imperium”. W 6 roku p.n.e. tereny obecnego woj. Lubuskiego na wskutek zawartego rozejmu Marboda sta³y siê podleg³e Imperium Rzymskiemu. Nasta³ krótkotrwa³y okres prosperity dla handlu, rzymscy przedsiêbiorcy masowo podjêli handel z nowymi terenami podleg³ymi imperium, zbudowali nawet faktoriê (rodzaj wczesnej fabryki) na terenie tego podleg³ego Rzymowi pañstwa. W kluczowym okresie rozwoju podleg³e Rzymowi pañstwo siêga³o na pó³nocy a¿ do Ba³tyku, na wschodzie a¿ do rzeki Wis³y, granicz±c z królestwem Gotyskandz±.

Marbod, który podówczas przyj±³ tytu³ królewski, dysponowa³ armi± 70 tys. piechoty i 4 tys. jazdy. Na wzór rzymski kaza³ zbudowaæ umocnion± stolicê Marobudum (której do dzi¶ nie uda³o siê archeologom zlokalizowaæ). Rzymianie uznali tytu³ królewski Marboda, choæ z obaw± patrzyli na rosn±c± potêgê nowego s±siada. W my¶l zasady „dziel i rz±d¼” doprowadzili do obalenia Marboda, który do koñca swych dni ¿y³ w luksusie na emigracji, na terenie imperium rzymskiego. Kolejnym królem tego pañstwa by³ Katualda, ale oko³o 20 roku naszej ery nasta³ kres pierwszego znacznego imperium na terenach obejmuj±cych zachodni± Polskê.

Kolejna informacja o Lugiach zawarta jest w dziele Kasjusza Diona, Historia Rzymska, kiedy mowa o wydarzeniach lat 91-92 za panowania cesarza Domicjana. Lugiowie prowadz±c wojnê z germañskimi Swebami, zawarli sojusz z Rzymianami, i poprosili cesarza Domicjana o przys³anie posi³ków wojskowych posi³ki, które otrzymali w postaci 100 je¼d¼ców. Czy ci rzymscy je¼d¼cy przybyli w okolice lugijskiej stolicy? Nie wiemy.

Antyczni geografowie wspominaj± ¿e Lugidunum, antyczna stolica pañstwa Lugiów znajdowa³a siê w pobli¿u antycznego miasta Stragona, przez badaczy mapy Klaudiusza Ptolemeusza rozszyfrowanego jako Zgorzelec/ Goerlitz. Nale¿y wiêc przypuszczaæ ¿e istnia³ wówczas szlak, droga ³±cz±ca oba te o¶rodki. Z racji jej po³udnikowego przebiegu byæ mo¿e szlak ów by³ czê¶ci± Via Elektra- sieci dróg bursztynowych, ³±cz±cych po³udnie Europy z bogatymi w bursztyn wybrze¿ami Ba³tyku.

Byæ mo¿e w czasach antycznych istnia³y ju¿ szlaki, drogi, z Lugidunum do Colancorum (innego miasta na tych ziemiach, wg badaczy- obecnego Kostrzyna nad Odr±) oraz do Burintium (wg naukowców znajduj±cego siê w miejscu obecnego G³ogowa). Mo¿na siê spodziewaæ istnienia tak¿e portów rzecznych, bowiem to rzeki by³y najwa¿niejszym szlakiem transportowym tamtej epoki.

Antyczny geograf poda³ dok³adne lokalizacje miast z dok³adno¶ci± do minut stopni. Wspó³rzêdne te po odkodowaniu istotnie czêsto zgadzaj± siê precyzyjnie z miejscami w których archeologowie uprzednio odkryli gockie albo teutoñskie domy i wielkie grobowce grzebalne wzniesione dla ówczesnych ksi±¿±t plemiennych. Zespó³ naukowców odkodowuj±cych antyczn± sieæ wspó³rzêdnych geograficznych obejmowa³ specjalistów z departamentu Geodezji i Geoinformacji Technicznego Uniwersytetu Berliñskiego (TU Berlin).

Czy mo¿na siê spodziewaæ odnalezienia ruin antycznej stolicy pod Zielon± Gór±? Mapa nie jest a¿ tak dok³adna, pozwala zlokalizowaæ antyczne miasta z dok³adno¶ci± jedynie do 10- 20 kilometrów.

Jednak¿e odnalezienie antycznej stolicy mog³oby byæ najwiêksz± sensacj± archeologiczn± tego regionu.

Ju¿ uprzednio na terenie Polski wskazówki sprzed wieków pozwoli³y dokonaæ rewolucyjnych odkryæ archeologicznych. Dziêki wskazówkom Wulfstana z Haithabu, podró¿nika który oko³o 800 roku odwiedzi³ tereny u uj¶cia Wis³y, archeologom uda³o siê odkryæ Truso, emporium handlowe na brzegu Ba³tyku. Podró¿nik poda³ nazwê rzeki (Ilfing) nad jak± znajdowa³o siê Truso, oraz opisa³ drogê rzeczn± do tego miasta. Dzi¶ ruiny Truso s± wielk± atrakcj± turystyczn± Warmii.

Gdzie szukaæ antycznego Lugidunum? Byæ mo¿e wielkie wykopaliska na kro¶nieñskim Starym Mie¶cie pozwol± odkryæ tajemnice antycznej przesz³o¶ci? Kro¶nieñska starówka zosta³a niemal ca³kowicie zniszczona w czasie II wojny ¶wiatowej. Wiêkszo¶æ Starego Miasta w chwili obecnej nie ma zabudowy, i jest mo¿liwo¶æ przeprowadzenia wykopalisk na ogromn± skalê, tak¿e pod budynkami z okresu ¶redniowiecznego. Badañ takich wg wiedzy autora do tej pory nie prowadzono. Potencjalny teren badañ to starówka- nadodrzañska wyspa oblewana wod± w czasie wysokiego poziomu wody w rzece. Choæ nie jest to jedyna mo¿liwa lokalizacja tego miasta.

Czy na terenie pañstwa Lugiów istnia³a wiêksza sieæ osadnicza? Z pewno¶ci±- tak. Mniejsze miejscowo¶ci z tamtej epoki, zwane z ³aciñska oppidum (co mo¿na t³umaczyæ jako „miasteczko”), odkryto na terytorium Czech. Miasteczka te mia³y g³ównie funkcjê centrów rolniczych regionów, z drugorzêdn± rol± rzemios³a i handlu.

Trudno jednak¿e przypuszczaæ ¿e na mapê pogl±dow± ówczesnego ¶wiata w du¿ej skali trafi± mniejsze miejscowo¶ci. Nale¿y wiêc wyczuliæ w³adze wszystkich szczebli tego regionu kraju, by znacznie zwiêkszy³y swoje wyczulenie na kwestie badañ archeologicznych przy prowadzeniu inwestycji, nawet przebudowy dróg mog±cych przebiegaæ po szlaku dróg antycznych. Mo¿na s±dziæ ¿e w okolicach potencjalnych antycznych dróg mog³y istnieæ zabudowania, ca³e osady. Zabudowania by³y najprawdopodobniej drewniane, ale nawet pozosta³o¶ci tych s± czêsto zachowane po dzieñ dzisiejszy.

Warto te¿ zaapelowaæ o dokonanie wykopalisk na kro¶nieñskiej Starówce, gdzie mo¿e siê znajdowaæ dawne oppidium. Przypuszcza siê ¿e lugijska stolica nad Odr± mog³a mieæ formê celtyckiego fortu obronnego spotykanego w kulturze puchowskiej spotykanej na zachodniej S³owacji. Krosno Odrzañskie zosta³o wspomniane po raz kolejny dopiero w 1005 roku n.e., a wiêc 855 lat pó¼niej. Ju¿ wówczas by³o znacznym o¶rodkiem i posiada³o obwarowania.

Autor: Adam Fularz, ¿ród³o: http://zarskaturystyka.blogspot.com/201 … e-sie.html


i kolejne wzmianki o zwi±zku Lugiów z Dziadoszycami.


Przegl±daj±c internet pod ró¿nym katem archeologiczno - historycznym co raz czê¶ciej trafiam na hipotezy, jakoby nasi Dziadoszanie byli znacznie starsi ni¿ nam siê wydaje. Ró¿ne przes³anki wnioskuj± o pó¼noprzeworskim pochodzeniu plemienia zwi±zanym z kultur± ceramiki typu Tornow.
    Jedna z wcze¶niejszych przes³anek, któr± przedstawia³em tu na forum, pochodzenie nazwy od kultu umar³ych "Dziadów" mo¿e byæ równie¿ s³uszna.  Ale korzenie tej nazwy mog± siêgaæ znacznie bardziej wstecz i zwi±zana mo¿e byæ z wcze¶niejsz± organizacj± plemienna wywodz±c± siê jeszcze z koñców kultury przeworskiej(poprzez zasiedzenie tych samych terenów), a pó¼niej dodatkowo wi±zana jeszcze z kultem umar³ych.
     Ostatnio "Dziadoszan" wi±¿e siê z wcze¶niejsz± organizacj± plemienn± pó¼noprzeworsk± "Lugiów - Didunów".
     Jako, ¿e nie jestem ani historykiem, ani nie posiadam ¿adnych ¼róde³ z tematem zwi±zanych, pos³u¿ê siê wy³±cznie fragmentami znalezionymi w internecie. Je¶li znajdzie kto¶ kolejne informacje na ten temat, zachêcam do opisania tu.

¿ród³o: http://histmag.org/forum/index.php/topi … /wap2.html
autor: herod str. 39 tematu

"Je¶li chodzi o rozrzedzenie osadnictwa, to powstaje pytanie na ile wi±za³o siê ono z wyludnieniem, a na ile koncentracj± osadnictwa w bardziej zwartych strefach osadniczych, u³atwiaj±cych skuteczniejsz± obronê, o czym pisze J. Skowron.

Co do kontynuacji/dyskontynuacji osadniczej nale¿a³oby siê zastanowiæ co to w³a¶ciwie oznacza?
Z tego co czyta³em ¶rednia d³ugo¶æ u¿ytkowania osady w kulturze przeworskiej to ok. 200 lat.
Si³± rzeczy, statystycznie osada powsta³a np. w III w. przesta³aby istnieæ w V w.
Poza tym w ¶redniowieczu czêsto mamy do czynienia z lokowaniem miast na nowych prawach, w pobli¿u starych. Jest to z pewno¶ci± kontynuacja tradycji, ale dyskontynuacja osadnicza. Czy ona oznacza zmianê etnosu? Raczej nie.
We¼my np. Calisiê znan± z przekazów rzymskich. Je¶li we wczesnym ¶redniowieczu nadal istnieje tam jeden z najwa¿niejszych grodów s³owiañskich o nazwie Kalisz to czy nie jest to dowód kontynuacji?

We¼my teraz ¦l±sk i wspomnian± grupê dobrodzieñsk±.
Jak pisze A. Buko za Lodowskim, Szyd³owskim (1991), Tyszkiewiczem (1993) i Mo¼dziochem (2000) rejony lokowania najstarszych grodów wczesno¶redniowiecznych na ¦l±sku nawi±zuj± czêsto do stref zasiedlenia u schy³ku staro¿ytno¶ci. Najstarsze powstaj± ju¿ w VII w., mo¿e nawet VI w. i przypominaj± grody typu Tornow.
Najwiêksze zagêszczenie notuje siê rejonie plemiennym Dziadoszan (Didunów?). Czy¿by to plemiê (przewodnie?, starszyzna?) nie wyemigrowa³o, tylko pozosta³o w swych siedzibach?
Podobne typy grodów wystêpuj± w po³udniowej Wielkopolsce (Popêszyce, Gostyñ, Bonikowo, Klenica).
Cytat z Buko (2006, s. 90):
"czê¶æ badaczy chyba niedaje wrêcz wiary nowym datowaniom, poniewa¿ obiekty podobne do opisanych odnoszone s± nadal do starszych faz wczesnego ¶redniowiecza"
Powodem w±tpliwo¶ci jest..., "wysoki stan zaawansowania technologicznego znajdowanych tam naczyñ ceramicznych, jak i innych artefaktów".




¼ród³o: jak powy¿ej
autor: krzysiek j. (przytacza cytat) str. 51 tematu

Skoro ju¿ siê zgodzili¶my, ze Burgundowie to wschodnia Brandenburgia i ziemia lubuska, Rugiowie za¶ to okolice Rugii po Odrê to tak wychodzi, ¿e te plemion lugijskie które wymienia Ptolemeusz s± jedynie na lewym/zachodnim brzegu Odry.  Helwekonowie miêdzy Burgundami a Rugiami i zobacz jak Odra p³ynie przez ¦l±sk. Omani pod Burgundami i na wschód od nad³abskich Silingów s± nad Nys± £u¿yck±, czyli lewym dop³ywem Odry, Lugii Diduni to tradycyjnie obszary jakie przypisywano Dziadoszanom i ich wypadnie lokalizowaæ w okolicach uj¶cia Bobru do Odry - te¿ dop³yw lewobrze¿ny Odry a jego uj¶cie do Odry jest bardziej na po³udnie w stosunku uj¶cia Nysy £u¿yckiej do Odry.



Geneza rodzin o przydomku Dunin
¼ród³o: http://www.genealogia.okiem.pl/dunin.htm

"Wokó³ genezy rodzin o przydomku Dunin naros³o wiele legend, z których najbardziej znana jest o pochodzeniu od rzekomego Piotra - Duñczyka zaufanego króla polskiego osadzonego w Polsce za zas³ugi. ¯ród³o tej legendy wywodzi siê prawdopodobnie od innego Piotra s. Krystyna ur. ok. 1210, który przebywa³ d³ugo na dworze duñskim. Dopiero jaki¶ czas po jego powrocie rodziny zaczynaj± stosowaæ przydomek "Dunin". mo¿na przypuszczaæ tak¿e, ¿e przydomek ten bierze siê od imienia Dominik - Domin. Imiê to musiano stosowaæ gdzie¶ w wieku XIII-XIV. Jest te¿ hipoteza pochodzenia przydomku od mijsc. Dominów (pow. Pzydry), sk±d notowany jest Andrzej brat Marcina z Modliszewa. Wydaje siê ¿e ten Andrzej zwany jest gdzie indziej Andrzej z Modliszewa i Krajowa, a gdzie indziej Andrzejem Duninem-Krajewskim. Hipoteza zwi±zana z miejscowo¶ci± Dominów mo¿e byæ zbie¿na z imieniem Domin. Kolejna hipoteza wi±¿e siê z plemieniem Didunów (Dunowie) - choæ plemiê to znane jest jedynie z pierwszych wieków naszej ery odnosi siê ich do Dziadoszan czy £u¿yczan zamieszkuj±cych pó¼niej na Dolnym ¦l±sku np. w okolicy Legnicy. Ta ostatnia hipoteza je o tyle ciekawa, ¿e lud ten zamieszkiwa³ wg Ptolemeusza moczary - co ¶wietnie rozwi±zywa³o by sprawê zagadkowego ³abêdzia umieszczonego w herbie. Zgadza siê to te¿ z informacj± ¿e W³ast by³ kim¶ wa¿nym na ¦l±sku - mo¿e nawet ksi±¿ê."

Radogost - 2015-01-23 14:06:51

Na forum historycy.org wyczyta³em w temacie "o pochodzeniu pras³owian" odno¶nie staro¿ytnego narodu Lugiów, ¿e bezdyskusyjnie podobnie jak Wenedzi wywodz± siê w prostej linii z archeologicznej kultury ³u¿yckiej i nie powinno siê ich ³±czyæ z Wandalami.

www.ziip-wmn.pun.pl www.festivalparkopole.pun.pl www.klanenemy.pun.pl www.sticklife10.pun.pl www.highriskboys.pun.pl