Strażnicy Świętych Gajów z Ziem Dziadoszyców i Lugiów z Burintium

Bractwo Rekonstrukcji Historycznej i Pasjonatów Starożytnej Historii Regionalnej


#1 2015-07-22 12:55:59

 Radogost

Głos Wiecu

Skąd: Głogów
Zarejestrowany: 2014-10-09
Posty: 285

Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

Jak już pisaliśmy w innym wątku, przydało by się zająć tą bałtyjską końcóweczką znalezioną na grodzisku w Przedmościu. Czym dysponujemy w obecnej chwili: opracowaniem archeologicznym znaleziska z Grębocic (celowe błędne umiejscowienie), odlewem gipsowym 1:1, dostępem do oryginału u zaprzyjaźnionego kolekcjonera. Na początek postaram się zrobić duże zdjęcia w makro odlewu. Następnie należało by wykonać rysunek brakującej części końcówki wg podobnych znalezisk ( najlepiej ktoś kto ma zdolności w rysowaniu ), wykonać formę odlewniczą (biorąc pod uwagę szczegóły pewnie najlepiej w silikonie odlewniczym) i spróbować odlać. A więc taka końcóweczka mogła by świetnie urozmaicić nasz strój, mimo że import ale używana na naszym terenie .

Offline

 

#2 2015-07-23 13:03:24

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

To ja się już przyłączam do tematu, bo od trzech dni nad nim pracuję, ale nie miałem neta w domu i nic nie pisałem.

1. Bałtyjska, czy blatnicka?

Czy to jest nieporozumienie, czy masz Radogoście jakąś wiedzę, że bałtyjskiej proweniencji miałaby to być końcówka? Artykuł wyraźnie identyfikuje ją horyzontem blatnicko-mikulczyckim:

Jaworski Krzysztof, Krzyszowski Andrzej, Miazga Beata, Sikorski Andrzej, ‘Blatnickie okucie końcówki pasa z Grębocic koło Głogowa a problem napływu tzw. brązów awarskich i blatnicko-mikulczyckich na obszar Dolnego Śląska’, [w:] ‘Śląskie Sprawozdania Archeologiczne’, t. 54, s. 27-47, Wrocław, 2012

Osobiście proponuję pozostać przy oficjalnym nazewnictwie naukowym zaproponowanym w artykule (blatnicka, Grębocice) pomimo iż obie nazwy niekoniecznie są trafnie zaproponowane. O jednej już wiecie, o drugiej za chwilę

2. Plan projektu

a) zebranie materiału
b) decyzja jakimi zabytkami wspomagamy się przy rekonstrukcji
c) rekonstrukcja na papierze
d) wykonanie modelu
e) wykonanie odlewu

Oczywiście poszczególne fazy mogą być bardziej uszczegóławiane i rozbudowywane. Np. modele możemy wykonać dwa i równolegle zacząć współpracę z doświadczonym odlewnikiem przy okazji, powiedzmy "odsprzedając" prawa autorskie za koszt wykonania kilku sztuk - jednocześnie popularyzując zabytek i ułatwiając do niego dostęp innym. Albo niekoniecznie możemy się zdecydować na jedną wersję i równolegle rekonstruować więcej wariantów. To na razie tylko pomysły. Niemniej, myślę, że powinniśmy się trzymać ogólnego zarysu planu.

3. Podział zadań

Osobiście już zająłem się pierwszą fazą i lada moment zacznę coś wrzucać (do Katalogu lub na Hallę), niemniej zapraszam pozostałych do poszukiwań.

Do drugiej fazy będziemy potrzebowali Wszystkich zainteresowanych projektem (czytaj chcących nosić taką końcówkę przy swoim pasku ).

Do trzeciej fazy zgłaszam swoją kandydaturę, ale jeśli się okaże, że ktoś ma lepszą rękę do ołówka, to pola ustąpię. Rozstrzygnijmy w formie konkursu

Póki co zapowiada się kupa roboty już z tymi pierwszymi trzema fazami, więc możemy się jeszcze wstrzymać od dalszego planowania.

Pamiętajmy tylko, że przede wszystkim to powinna być dla nas zabawa i że nie jest moją intencją kogokolwiek do niej zniechęcić niniejszym planem

Offline

 

#3 2015-07-24 00:11:12

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

Zbieranie materiałów do inspiracji oficjalnie uważam za otwarte: tzw. okucia maskowate.

Zapraszam do dyskusji.

Offline

 

#4 2015-07-24 15:08:22

 Radogost

Głos Wiecu

Skąd: Głogów
Zarejestrowany: 2014-10-09
Posty: 285

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

No tak, masz rację, pomyłka w nazewnictwie już poprawione w temacie, spowodowana iż w luźnej rozmowie z kolekcjonerem używaliśmy nazwy bałtyjskiej błędnej gdyż łatwiej się wymawiało i jak wspominał przy wstępnych oględzinach był to sugerowany kierunek. Jak się poprzyglądałem tym innym końcówką na halli to muszę przyznać że postać jest cała i brak praktycznie tylko obramowań oraz zakończenia obwoluty postaci w półokrąg. Mam pewien już pomysł, więc jak tylko wydrukuję rysunek to spróbuje też coś dorysować

Offline

 

#5 2015-07-24 22:33:24

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

Przytaczane przeze mnie zabytki, które przypominają wg mojej subiektywnej opinii interesujący nas zabytek, zostały wyłonione w moim poczuciu w sposób nieidealny dlatego czuję się w obowiązku przytoczyć tutaj zasady, którymi kierowałem się w nadziei, że ktoś wytknie mi błędy i natchnie do dalszych poszukiwań.

1. horyzont blatnicko-mikulczycki,

którym archeologowie tłumaczą ciągłość awarskiego zdobnictwa w sztuce wielkomorawskiej (na podstawie podlinkowanego artykułu: Jaworski, Krzyszowski, Miazga, Sikorski 2012).

2. awarskie okucia maskowate,

zarówno te starsze jak i młodszego horyzontu (na podstawie podlinkowanego artykułu: Jaworski, Krzyszowski, Miazga, Sikorski 2012 - choć tutaj autorzy wyraźnie nie zauważają podobieństwa do tych z wczesnego okresu sztuki awarskiej).

3. chwytająca bestia stylu Borre,

została wyłoniona przypadkowo podczas bardzo ogólnej kwerendy zakończeń pasów przeprowadzonej w internecie i od razu zainteresowała mnie po zauważeniu 3 cech wspólnych z naszym zabytkiem (o nich za chwilę).

4. tzw. maski lub ludzkie twarze w towarzystwie dwóch zwierząt,

zostały zauważone również przypadkiem w artykule (Nagy 2002) w publikacji, w której znalazłem najpierw inny artykuł z przykładami mikulczyckich zakończeń pasów (choć nie znalazłem tam podobieństw): Zalai Múzeum 11. Kereszténység Pannóniában az első évezredben (Zalaegerszeg, 2002).

Powyższe wytyczne zastosowane podczas trzydniowych poszukiwań (głównie w internecie, ale mam jeszcze album o sztuce wielkomorawskiej na wsi, który jeszcze przeszukam), pozwoliły wyłonić rzeczone zabytki, których podobieństwo do naszego zakończenia pasa, spróbuję teraz wytłumaczyć.

1. Podstawą kwalifikacji jest maska lub ludzka (?) twarz, ale tę cechę uznałem za niezbędną, więc wszystkie zabytki ją spełniają. Tutaj można by się pokusić o wyspecyfikowanie jej cech bardziej szczegółowych, ale można utknąć w bardzo subiektywnej ocenie np.:
1.1 wąsy (tylko zabytek z Győr jest ich pozbawiony)
1.2 rogi, zwierzęce uszy lub silnie stylizowane włosy (tylko w zabytku z Keszthely-Fenékpuszta można odrzucić wrażenie rogów/uszu)
1.3 wyraz twarzy: przyjazny/uśmiechnięty lub zły/straszny

2. Ozdobny motyw pod wizerunkiem twarzy, który trudno mi zidentyfikować, a może być np.:
2.1 tułowiem, bogatą biżuterią na szyi lub szatą (Juelsminde, Stokke, Bolesławiec)
2.2 ornamentem, czy jak chce Nagy medalionem
2.2.1 centralny punkt ornamentu w postaci wyraźnie podkreślonego oczka (Keszthely-Fenékpuszta, Győr) czasem znajdujący się w miejscu
2.2.2 krzyżujących się ramion ukośnego krzyża (Keszthely-Fenékpuszta)

3. Dookolne zdobione w postaci ciągu perełek. Tę cechę posiadają zabytki z Juelsminde, Győr oraz jeden z zabytków ze Stokke.

4. Odwrotna orientacja wizerunku twarzy w stosunku do zazwyczaj widocznego motywu znajdującego się na końcówce pasa w momencie jego swobodnego zwisania (półokrągłym końcem w kierunku ziemi). Tylko zabytek z Keszthely-Fenékpuszta posiada tę cechę w związku z obecnością dwóch twarzy zorientowanych przeciwlegle do siebie. W przypadku wzięcia pod uwagę tej cechy, należałoby zastosować podobny zabieg skopiowania twarzy po przeciwnej stronie punktu centralnego.

Pozwoliłem sobie zrobić matrycę cech wspólnych (wąsy, rogi/uszy, przyjazny wyraz twarzy, tułów, medalion, centralny punkt, ukośny krzyż, dookolne perełki, odwrotna orientacja) na podstawie których można wywnioskować, że:

1. najwięcej cech wspólnych (6) nasz zabytek ma z tymi z Juelsminde oraz Stokke 2
2. nieco mniej (5) cech wspólnych dzieli ze Stokke 1, Keszthely-Fenékpuszta oraz Győr
3. najmniej (4) cech wspólnych zauważyłem w zabytku z Bolesławca

Oczywiście jeśli znajdziemy jakiekolwiek inne zabytki nadające się do analizy, to powyższe wnioski mogą ulec zmianie. Tutaj muszę zaznaczyć, że w związku z tym, że dysponuję jedynie rekonstrukcją zabytku z Juelsminde i nie jestem w stanie stwierdzić w jakim stopniu jest bliski oryginałowi zdecydowałem się pominąć go w rozważaniach do momentu odnalezienia właściwego wizerunku zabytku. Biorąc powyższe pod uwagę oraz opierając się na subiektywym odczuciu chciałbym wykonać dwie niezależne interpretacje brakującej części zabytku na podstawie tych znalezionych w Stokke 2 oraz Keszthely-Fenékpuszta. W przypadku pierwszego kierując się zasadą, że nasz zabytek jest mało udanym naśladownictwem stylu Borre, a w drugiego na zasadzie kopii odwróconej twarzy oraz dodaniu motywu "dwóch zwierząt", w górnej części końcówki pasa.

Ostatnio edytowany przez Chruściel (2015-07-24 23:10:50)

Offline

 

#6 2015-07-26 13:08:12

 Radogost

Głos Wiecu

Skąd: Głogów
Zarejestrowany: 2014-10-09
Posty: 285

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

1. Co do tego czegoś nad głową to mogło by przedstawiać jakąś formę nakrycia głowy (lub symbolu) i raczej nie łączyłbym formy antropomorficznej z zoomorficzną,
2. Faktycznie postać przedstawiać może poniżej głowy tułów oraz jakiś klejnot w formie X lub symbol wiary,
3. Końcówka mogła by kończyć się w dwóch formach:
   a) płasko,
   b) odbiciem symetrycznym jak sugerujesz. Świadczyć może o tym symetria dwóch miejsc, które zaznaczyłem na czerwono na poniższym zdjęciu.

http://img24.otofotki.pl/miniaturki/no374_koncowka2.jpg

Co w połączeniu dało by coś takiego:

http://img24.otofotki.pl/miniaturki/gw721_k1-crop-tile.jpg

Jako że nie znam się na obróbce foto oraz brak statywu, powoduje że prawy obraz jest w powiększeniu. Tym proszę się nie sugerować to tylko obraz poglądowy.

Offline

 

#7 2015-07-26 14:56:20

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

Zgadzam się, że wizerunek twarzy nie musi być zwieńczony rogami lub uszami, a może być nakryciem głowy lub nawet silnie stylizowaną fryzura. Niemniej jako porównanie chciałem użyć obecność tego "niestandardowego" dodatku do głowy bez względu na jego znaczenie, który występuj być może nawet we wszystkich przytaczanych zabytkach (jeśli by w przypadku zabytku z Keszthely-Fenékpuszta pominąć interpretację tych dwóch wzorów branych za zwierzęta, to pozostaje nam coś zwieńczającego głowę).

Co do łączenia człowieka ze zwierzęciem, to wydaje mi się, że już sama idea zakładania maski, może być próbą przejmowaniem cech charakteru jednej postaci przez drugą, w tym przypadku być może cech zwierzęcia przez człowieka. Dlatego nie mógłbym odrzucić i takich skojarzeń. Niemniej, nie próbuję tutaj rozstrzygnąć czego wizerunkiem jest przedstawiana postać na zabytkach: człowiekiem z nakryciem głowy/stylizowaną fryzurą, człowiekiem w masce zwierzęcej, bestią o cechach atropomorficznych czy może nawet jakiego bóstwa, które w jakikolwiek sposób łączy cechy zarówno ludzi jaki i zwierząt.

Co do Twoich propozycji Radogoście. Nie jestem pewien, czy obie zakładają stworzenie symetrycznego odbicia twarzy, a różnią się tylko kształtem dorabianej części, czy oba rozwiązania dodatkowo zawierają różnice w wizerunku.
Moja propozycja to różnice w treści wizerunku, przy zachowaniu podobieństwa w kształcie całego zakończenia (językowaty):
a) nawiązanie do podobieństwa z formą reprezentowaną przez zabytek 2 ze Stokke. W tym miejscu należałoby "dorobić" dolną część tułowia. (tutaj jednak zaznaczę, że to rozwiązanie nie jest moim faworytem z powodu odwrotnej orientacji wizerunku).
b) symetrycznie - tak jak w interpretacji Radogosta, z tym, że brakujące odbicie twarzy wpisane by było w prostokątną ramę, a nie półokrągłą, tak jak w zabytku z Keszthely-Fenékpuszta (za takim pomysłem świadczyć by miały: 1. brak analogicznych zakończeń pasów, które nie mają formy językowatej, 2. jak piszą autorzy artykułu o naszym zabytku: mógł być wtórnie użyty po przełamaniu, poprzez utworzenie otworu na nit, który miałby zapewnić mocowanie zabytku w sposób orientujący twarz zgonie ze zwyczajowym zastosowaniem).

Jestem ciekaw, czy jesteśmy w stanie dotrzeć do jakichkolwiek przykładów na 1. odwrotnie zorientowany wizerunek przedstawiony na zakończeniu pasa (do tej pory znalazłem jedynie boczne zorientowanie rysunku), 2. kształt wydłużonego owalu całego zakończenia (tj. symetria nie tylko w wizerunku, ale i w kształcie zakończenia).

W najbliższym czasie zaprezentuję wstępny szkic.

Ostatnio edytowany przez Chruściel (2015-07-26 17:49:59)

Offline

 

#8 2015-07-27 21:22:21

 Radogost

Głos Wiecu

Skąd: Głogów
Zarejestrowany: 2014-10-09
Posty: 285

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

Zakończenie owalne jakie przedstawiłem nie bierz pod uwagę, to tylko przykład odbicia symetrycznego, jak pisałem wyżej bardziej jestem za płaskim zakończeniem, ale nie mam możliwości jak tego obrobić a zdolności plastyczne słabe hehe. Przeglądałem pliki które powyżej podałeś i jak dla mnie najbardziej trafnym rozwiązaniem jest płaskie zakończenie z symetrycznym odbiciem twarzy. Z chęcią zobaczę Chruściel Twoje prace Zapodam też temat na fb, co by nie było, może tam włączy się ktoś do dyskusji i będzie miał wizję inną całości

Offline

 

#9 2015-07-28 06:46:46

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

OK, rozumiem. Zatem wygląda na to, że tutaj obaj mamy zgodne odczucie, że nasz zabytek najprawdopodobniej przypominał ten z Keszthely-Fenékpuszta i idziemy w tę stronę.

Myślę, że najwcześniej znajdę czas na szkic w tej weekend.

Offline

 

#10 2015-07-28 18:24:26

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

A jednak udało mi się znaleźć chwilkę na popełnienie pierwszego szkicu.

Nasunęło mi się kilka pytań w trakcie szkicowania:

1. Jaką odległość zachować od twarzy do krawędzi zabytku (w tej chwili jest to analogi do przeciwległej części: uszy dotykają krawędzi obramowania)?

2. Czy i czym wypełnić pustkę pomiędzy dorobioną twarzą a obramowaniem?

3. Jak rozwiązać mocowanie: a) otwory (ile, gdzie), czy b) niewidoczne szpile odlewane razem z całym zabytkiem lub dolutowywane od spodu (tutaj należałoby znaleźć analogie, bo szczerze powiedziawszy kojarzę tylko dla innych ozdób pasa - okuć, ale być może zabytki ze Stokke mogły takie mieć), czy może c) otwory ale w zewnętrznych uszkach (tak jak to jest w zabytku z Bolesławca)?

Jakieś sugestie?

Ostatnio edytowany przez Chruściel (2015-08-01 08:12:46)

Offline

 

#11 2015-07-30 13:17:52

 Radogost

Głos Wiecu

Skąd: Głogów
Zarejestrowany: 2014-10-09
Posty: 285

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

Dokładnie o czymś takim myślałem:)

1. Odległość bym zachował tak jak w przeciwległej części,
2. Proponowałbym tymi perełkami,
3. Jak w przeciwległej części, między uszami taki sam otwór na nit.

Offline

 

#12 2015-07-30 13:46:54

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

1. Wcześniej zaprezentowana wysokość została wytyczona w drodze analogi "uszy dotykają ramki" z tego względu właśnie, że wydawało mi się za dużo tego pustego miejsca ponad twarzą, które uzyskałem przez wyznaczenie takiej samej odległości jak po przeciwległej stronie na tym szkicu. Osobiście mi się jednak podoba ta wydłużona wersja.

2. Na oryginale widać takie 3 pojedyncze perełki powciskane w wolne miejsca wokół twarzy, więc postaram się coś takiego wyczarować.

3. Pamiętajmy tylko, że być może ten otwór został wykonany wtórnie już po przełamaniu zabytku (patrz artykuł) i nie wiemy czy wtórnie został również użyty jako zakończenia pasa (odwrotna orientacja temu przeczy). Po wtóre, jeden nit nie zapewni nam porządnego mocowania zabytku do pasa (wydawałoby się, że lepsze mocowanie zapewnią co najmniej 2 otwory lub szpile, choć rysunki zabytków z Keszthely-Fenékpuszta oraz Győr sugerują inaczej). Zatem wg mnie nic nie stoi na przeszkodzie wykorzystać analogię do innego zabytku. Niemniej zrobię również wersję z pojedynczym i być może kilkoma otworami, bo to jest najłatwiejszy scenariusz do realizacji, a poza tym nawiążemy w jakiś sposób do sposobu wtórnego użycia.

Ostatnio edytowany przez Chruściel (2015-08-01 08:13:28)

Offline

 

#13 2015-07-30 23:41:33

 Radogost

Głos Wiecu

Skąd: Głogów
Zarejestrowany: 2014-10-09
Posty: 285

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

1. wersja z wydłużonymi uszami też mi się bardziej podoba
2. Dokładnie, te pojedyncze perełki świetnie to uzupełnią,
3. Można się pokusić jak w tej mojej nabijce Khazarskiej z tego samego miejsca, czyli dodać dwie szpilki na końcu. Jako że nie widać śladu na znalezionej części innych miejsc mocowania, proponowałbym szpilkę lub nit  (być może wtórny ) 1x tam gdzie otwór i 2 x szpilkę lub nit w narożnikach końcówki zakończonej płasko

Offline

 

#14 2015-08-01 12:41:33

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

W celu uchwycenia skali problemu z jakim borykamy się podczas wyboru sposobu mocowania okucia do pasa dokonałem małej kwerendy zabytków jakimi dysponuję w moich materiałach i wyłoniłem ich przedstawicieli (uwaga niejednolita skala).

Opis zabytków:
1. Stokke 1
2. Stokke 2
3. Będzin
4. Győr
5. Keszthely-Fenékpuszta
6. Nővé Zámky
7. Gilów
8. Břeclav-Pohansko
9. Juelsminde
10. typ I/1 wg Szalontai (brak identyfikacji zabytku w artykule)
11. egzemplarz w bratysławskim muzeum
12. Bolesławiec
13. Dobrzeń Mały
14. typ I/3 wg Szalontai (brak identyfikacji zabytku w artykule)
15. Orosháza-Bónum
16. Pohofelice
17. Igołomnia
18. Pražský hrad
19. Chodlik

Sposoby mocowania okucia z końcówką pasa podzieliłem głównie ze względu na charakter mocowania zabytku do skóry (okucie nałożone całą powierzchnią na końcówkę paska, czy przedłużające jego długość) oraz sposób samego mocowania (otwory/szpile, ich ilość i lokalizacja na powierzchni zabytku). Oczywiście niniejszy podział nie rości sobie pretensji do bycia typologią samych okuć, a jedynie sposobów ich montażu do końcówki pasa. Klasyfikacja ta jest bardzo subiektywna i nie wyczerpuje tematu, ale za to doskonale obrazuje skalę domysłów w jakich musimy się poruszać podczas rekonstrukcji.

1. brak śladów mocowania

1.1 szpile w nieznanym miejscu
(Stokke 1, Stokke 2)
Brak śladów mocowania nie musi oznaczać, że go nie było, a wynikać z faktu, że dysponujemy wizerunkiem zabytków en face uniemożliwiającym podejrzeniem go od spodu. Niemniej można już choćby na tej podstawie stwierdzić, że zabytek nie posiada otworów w ogóle.

2.1 zaznaczone miejsca sugerujące gdzie miały być otwory
(Będzin)
Co może sugerować, że mamy do czynienia z niedokończonym egzemplarzem lub wzornikiem do produkcji.           

2. mocowania tylko w górnej części okucia
   
2.1 otwory w obrysie tarczy zakończenia pasa
       
2.1.1 pojedynczy otwór
(Győr, Keszthely-Fenékpuszta(?), Nővé Zámky)
W przypadku niektórych zabytków obecność otworu z nitem w miejscu naruszającym wzór może oznaczać jego wtórne wykonanie np. po odłamaniu szpil (Győr). Z kolei w przypadku innych zabytków trudno stwierdzić, czy pozostałe z widocznych kręgów są otworami czy tylko częścią zdobienia (Keszthely-Fenékpuszta).

2.1.2 dwa otwory
(Gilów)

2.1.3 trzy otwory
(Břeclav-Pohansko)

2.1.4 cztery otwory
(Juelsminde(?))
W tym przypasku nie wiadomo czy mamy do czynienia z oryginalnym rozwiązaniem czy z inwencją rekonstruktora.

2.2 dodatkowe uszka na otwory poza obrysem tarczy w górnej części zakończenia pasa

2.2.1 dwa otwory
   
2.2.1.1 osobne uszka
(typ I/1 wg Szalontai)

2.2.1.2 połączone uszka
(egzemplarz w bratysławskim muzeum)
Tutaj chciałem tylko zaznaczyć, że kształt uszek czasami może przyjmować formę nie pozwalającą na jednoznaczną identyfikację, czy są już one poza obrębem tarczy okucia.

2.2.2 trzy otwory
(Bolesławiec)

2.3 zmniejszenie grubości okucia w miejscu otworów
(Dobrzeń Mały)
Część zabytków z otworami w wydzielonych uszkach wykazuje ich wyraźnie zmniejszoną grubość zarówno z góry, jak i od spodu okucia, niemniej do tej grupy zabytków chciałem zaliczyć wszystkie te, które posiadają wyraźne jednostronne od spodu podcięcie umożliwiające zlicowanie pasa z okuciem.

2.4 podwójne uszka z otworami umożliwiające wsunięcie końcówki pasa pomiędzy
(typ I/3 wg Szalontai)

2.5 kieszeń z podwójnymi otworami na wsunięcie i przynitowanie końcówki pasa
(Orosháza-Bónum)
Spotkałem się również z egzemplarzami, w których kieszeń była uformowana tylko częściowo (wierzch oraz boki), jak również gdzie wyrażnie mamy do czynienia nie z odlewem, a zwiniętą blachą.

2.6 zawias
(Pohofelice)
W tej formie można wydzielić dużą ilość podtypów, niemniej nie zamierzam tego robić ze względu na nikłe przesłanki jakimi nasz zabytek mógłby się do niej zaliczać.

3. mocowania na całej długości okucia

3.1 otwory w obrysie tarczy zakończenia pasa
(Igołomnia, Keszthely-Fenékpuszta(?))
W przypadku zabytku z Keszthely-Fenékpuszta nie ma pewności co do charakteru dolnego okręgu.

3.2 dodatkowe uszka na otwory poza obrysem tarczy w górnej części oraz otwór w dolnej części tarczy zakończenia pasa
(Pražský hrad)
Tym przykładem chciałem zaznaczyć, że mamy również do czynienia z formami łączącymi kilka powyższych cech nie pozwalając zaklasyfikować się tylko do jednej grupy.

3.3 szpile po obu końcach zabytku
(Chodlik)

Ostatnio edytowany przez Chruściel (2015-08-01 12:48:35)

Offline

 

#15 2015-08-01 13:52:23

Chruściel

Strażnik Świętego Gaju

Zarejestrowany: 2015-04-25
Posty: 111

Re: Projek rekonstrukcji Blatnickiej końcówki pasa z Przedmościa.

Popełniłem kilka wariacji nt ostatniej wersji, podpowiedzcie, proszę, w którą stronę iść?

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.the-legend-of-aang.pun.pl www.discoas.pun.pl www.anty-terorrysci.pun.pl www.listek.pun.pl www.poke-sinnoh.pun.pl